Equus i Peu a Terra

El treball peu a terra ens ajuda ser coneixedors del cavall i a guanyar-nos la seva confiança. Ens permet observar i entendre amb més facilitat l’actitud del cavall així com el seu moviment.

triptic-pt_1

Establim una relació entre el nostre cos i el del cavall per a prendre consciència del seu moviment: fluït i lliure.

Pie a tierra – Introducción – Granja Escola Equina

ACTITUT DEL CAVALL

El cavall és un animal herbívor. Aquesta realitat implica un comportament molt diferent al nostre (depredadors). No sol escollir l’atac com un mitjà d’auto-defensa, sinó que el seu recurs és la fugida sempre que sigui possible.

Aconseguim la seva atenció a través de la curiositat i dels sentits.

  • Busca: seguretat, comoditat, diversió i aliment
  • És un animal de fugida.
  • Aprèn: relaxat, per repetició, imitació, té memòria i és rítmic.
  • Millor una carícia que menjar com a recompensa.
  • Ensinistrar-lo de manera no autoritària, utilitzant la persuasió.

PUNTS D’IMPULS

  • Nuca
  • Maixella (“Quijada”)
  • Pit
  • Zona del colze
  • Gropa i glutis

triptic-pt_7

CONTACTE AMB EL CAVALL

Pressió: pèl, pell, múscul i os.

EL LLENGUATGE DELS CAVALLS 

El seu llenguatge està basat en cinc punts que conformen gran part del seu alfabet:

  • Posicionament
  • Mímica / gestualitat
  • Actitud
  • “Timing” o l’elecció de l’instant adequat per a realitzar una acció
  • Intensitat o augment gradual de la pressió

El “timing” serveix com a nexe d’unió entre paraules formant frases. Segons com utilitzen els cavalls aquests cinc elements del seu llenguatge construeixen construeixen diferents frases assolint llargues converses.

VISIÓ DEL CAVALL

Els seus sentits estan preparats per detectar i reaccionar immediatament davant qualsevol estímul.

Mirada àmplia: Per donar-los confort practicar la mirada àmplia i sense pressió.

  • mirada tova (àmplia)
  • mirada dura (fixa)

Els cavalls no enfoquen els objectes, es guien a través del moviment i el color.

Els reflexes i el moviment brusc els molesten i espanten.

La posició anatòmica dels seus ulls és l’apropiada per poder vigilar per sobre de l’herba a la vegada que estan pasturant.

triptic-pt_4

Degut a la posició dels seus ulls disposen de:

2. Gran camp de visió monocular

3. Camp de visió binocular que comença a 3m per davant seu

Camps Cecs (2): davant a menys de 3m i darrera

MASSATGE DE RELAXACIÓ

El raspallat del cavall és un moment en el qual donem confort i reforcem l’amistat.

triptic-pt_2

Rítmic, circular i suau, per tot el cos: nuca (1), front (2), coll i cervicals (3), espatlla (4), tòrax (5), gropa (6), pelvis (7), cua(8), extremitats (9).

La tensió al coll i la cua.

Comprovar que el cavall és capaç de mantenir l’atenció i estar quiet i relaxat, sense tensió: el coll baix, el morro i la cua relaxats.

Mobilitzar activament les 4 potes del cavall.

Pressió: espatlla, maixella, nuca, pit i gropa.

Flexibilitzar el coll del cavall.

triptic-pt_3

FLEXIBILITZACIÓ DEL COLL

triptic-pt_5 

COMUNICACIÓ HARMONICA

 

El cavall cedeix a la pressió perquè és un animal de fugida, la seva supervivència depèn d’aquesta llibertat per apartar-se del perill.

Cap cavall pot retenir-ne un altre en contra de la seva voluntat.

Entre ells només hi ha dues possibilitats: poden convidar a l’apropament (minvant la pressió) o poden obligar a apartar (augmentant la pressió).

És la mare, que des del seu naixement, li ensenya a al poltre a cedir i apartar-se, quan li aplica pressió amb el morro.

Cada senyal que transmetem amb el nostre cos o la nostra mirada, pot ser interpretada com una ordre clara o be com un missatge confús per al cavall.

Actuar d’una forma: justa (reflexionar i escoltar el que transmet el cavall, respectant la seva naturalesa alegre i instintiva), amable, ferma i ràpida.

Aprendre certes nocions fonamentals de comunicació equina per a establir un llenguatge propi i poder comunicar-nos a través de la gesticulació, les paraules i els moviments precisos, ajudant al cavall a comprendre i recordar allò que ja ha après.

COM APRÈN EL CAVALL

 

el cavall és un animal col·laborador:

  • confort / incomoditat: busca sempre el camí més còmode, el més senzill, amb menys impediments
  • Repetició: el cavall té memòria i recorda la comoditat en l’exercici
  • Imitació: el cavall imita al líder, volem que estigui atent i concentrat en nosaltres, no ens podem distreure ni trencar la comunicació.

QUALITATS DEL JENET

 

Coordinació

Observador

Control gestual i mental

Flexibilitat

Imaginatiu

Creatiu

Ferm

Gentil

Pacient

Constant

ACTITUD DEL JENET

 

Observar l’actitud del cavall i el medi

Pensar què volem fer i com demanar al cavall l’acció desitjada

Actuar de manera precisa i clara

Sentir i percebre si el cavall comprèn i actua correctament

FIGURES BÀSIQUES

 triptic-pt_6

Convidar: actitud lleugerament inclinada, sense pressió, mirada baixa

Mantenir: actitud distant, erigida i relaxada, mirada directa

Impulsar: actitud tensa, amenaçadora, mirada alta

MOVIMENT RÍTMIC

 

Sempre que treballem amb cavalls hem de tenir en compte que son animals rítmics.

Podem diferenciar tres aires: quaternari (pas), binari (trot), terciari (galop).

Un element bàsic del llenguatge del cavall és el “timing” (elecció del moment apropiat).

Igualment podem servir-nos d’aquest ritme per treballar la concentració, la relaxació, el control de la respiració…

MOVIMENT BÀSIC

triptic-pt_8

Pas enrere: moviment ondulant de la corda

Portat “al diestro”: a l’altura de l’espatlla

L’atenció: consisteix en mantenir al cavall atent a una distància de 3m sense que es mogui:

  • Entrem a la seva zona de confort i l’acariciem des del cap fins la gropa i tornem a la posició d’inici fora de la zona de confort (bilateral).
  • Davant del cavall a 3m el convidem a entrar a la nostra zona de confort, seguidament el retirem enrere sense perdre la nostra posició.